• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Сторінка практичного психолога


Насильство в сім'ї: як діяти, щоб захиститись

Жорстоке поводження з дітьми і зневага їхніми інтересами можуть мати різні види і форми, але їх наслідками завжди є серйозний збиток для здоров'я, розвитку і соціалізації дитини, нерідко й загроза її життю чи навіть є причиною смерті. Діти, що пережили будь-який вид насильства, відчувають труднощі соціалізації: у них порушені зв'язки з дорослими, немає відповідних навичок спілкування з однолітками, вони не мають достатнього рівня знань і ерудиції, щоб завоювати авторитет у школі тощо. Рішення своїх проблем діти - жертви насильства - часто знаходять у кримінальному, асоціальному середовищі, а це часто поєднується з формуванням у них пристрасті до алкоголю, наркотиків, вони починають здійснювати крадіжки й здійснювати інші протиправні дії.

У рамках місячника правової освіти і виховання, оголошеного в КЗ «ЦДЮТ Долинської райради», практичний психолог Т. Рамазанова провела анкетування серед вихованців гуртків «Стань творцем свого життя» (кер. Удовіченко І.П.), фізкультурно-спортивного (кер. Грищенко М.В.), «Освітянське музеєзнавство» (кер. Пістрюга С.В.). Після анкетування було проведено міні-тренінг «Як подолати труднощі та суперечки».

В анкетуванні брало участь 22 вихованців віком 12-16 років, серед них дівчаток – 14, хлопчиків - 8. 5 з них мають неповну родину, а 17 виховуються у повних. У більшості з них є брати і сестри, що частіше, як чинник, не дає розвитку серед дітей егоїзму. Усі учасники опитування відповіли, що стосунки в їхніх сім’ях дружні,батьки алкогольні напої не вживають. Четверо дітей відзначили, що іноді їхні думки і погляди не розуміють і пояснили це, як образу на заборону, або ж відсутність однодумців серед ровесників. До більшості дітей батьки застосовують моральні засоби покарання, завдяки чому діти виростають менш агресивними та менш замкнутими у собі. Позитивним є те, що більшість дітей визнають, що метод покарання до них застосовується об’єктивно. Це свідчить про те, що вже з раннього віку дитина починає визнавати свої провини. Завдяки усвідомленню своїх обов’язків та прав, а також відповідальності за свої дії, ні в кого не виникало думок про втечу з дому.

Допомагають дітям усвідомити глибинний зміст і суть своїх прав та обов’язків педагоги, вчителі, дорослі та батьки, не принижуючи, не ображаючи та не застосовуючи тілесних покарань.

Отже, анкетування показало, що в сім’ях гуртківців панує психологічне благополуччя стосунків, серед ровесників - дружні стосунки. Гуртківці добре володіють інформацією про всі види насильства та жорсткого поводження з дітьми, про порушення своїх прав та інтересів.

У роботі з дітьми середнього віку застосування анкетування, бесіди, розмови є ефективним способом виявлення різних проблем кожної дитини, а відповіді на запитання- це дитячі усвідомленні відчуття образи на дорослих та ровесників, які можуть під впливом недовготривалих зовнішніх обставин змінюватися. Жодні прояви насильства не повинні залишатися без покарання, і кожна дитина має право знати, як себе захистити і де потрібно шукати допомоги.


«Психологічне здоров’я вихованців під час освітнього процесу»

Під такою назвою 15 січня 2018 року у приміщенні КЗ «ЦДЮТ Долинської райради» пройшов психолого – педагогічний семінар, підготовлений і проведений практичним психологом Рамазановою Тамілою Замірівною.

Збереження психологічного здоров'я є в наш час однією з найактуальніших проблем.Для ефективної роботи щодо збереження психологічного здоров'я педагога-позашкільника важливо знати і розуміти, як позбутися страхів, розчарування, пом’якшити вплив стресових ситуацій на стан психологічного благополуччя. На семінарі педагоги ознайомилися з поняттям «психологічне здоров’я», розглянули його структуру та визначили чинники, що впливають на психо-емоційний стан особистості.

Практичний психолог провела з колегами психологічні вправи «Геометричні фігури», «Комплімент» та анкетування, яке допоможе визначити їх психологічну врівноваженість і рівень реакції на стресові ситуації. Психологічні вправи допомогли зрозуміти ставлення до себе, до членів свого колективу, підвищити власну самооцінку, вміння оцінювати не лише професійні,а й особистісні якості людини, і основне - піднімають настрій.

Завершився семінар психологічним роз'ясненням важливості душевного спокою та вміння власними силами створювати гармонію навколо себе, незважаючи на сучасні проблеми, що оточують кожного з нас.

/Files/images/2018_rk/Початок семінару.JPG

Методика «Виключення слів». Діагностика вербально-логічного мислення

Обладнання: набір слів та бланк методики «Виключення слів», секундомір.

Інструкція: вам пропонується із чотирьох наведених слів визначити три, які є однорідними поняттями, та викреслити четверте, яке не підходить до цих однорідних понять. Виконуйте завдання швидко.

1. Книга, портфель, валіза,гаманець.

2. Піч, керосинка, свічка, електроплитка.

3. Годинник, окуляри, термометр, терези.

4. Човен, тачка, мотоцикл, велосипед.

5. Літак, шуруп, бджола, вентилятор.

6. Метелик, циркуль, терези,ножиці.

7. Дерево, етажерка, віник, виделка.

8. Дідусь, учитель, батько, мати.

9. Іній, пил, дощ, роса.

10. Вода, вітер, вугілля, трава.

11. Яблуко, книга, шуба, троянда.

12. Молоко, вершки, сир, хліб.

13. Береза, сосна, ягода, дуб.

14. Хвилина, секунда, година, вечір.

15. Василь, Федір, Семен, Іванов.

Гра «Назвати протилежні слова»

Інструкція: запишіть протилежне за значенням слово.

високий брудний чужий страшний

тонкий тупий горе гострий

покупець легкий скупий початок

Аналіз результатів:

високий рівень – 8-11 слів, середній – 5-7 слів, низький – до 5 слів.

Вправа «Прочитай зашифровані слова»

Кі100чка, по100вий, 100вп, 40а, ві3на, пі2л, 7’я, ті100.

Вправа «Знайди зайве слово»

Інструкція: знайти зайве слово.

- Книжка, олівець, валіза, портфель.

- Хвилина, година, вечір, секунда.

- Дідусь, учитель, тато, брат.

- Василь, Іван, Сергій, Петров.

- Береза, яблуня, малина,дуб.

КАЗКОТЕРАПІЯ

Казкотерапія - один з найдавніших способів у світовій цивілізації психологічного впливу на людину і досить молодий в сучасній психодіагностиці. Споконвіку казка служила для передачі життєвого досвіду з покоління в покоління. У ній зібрані не тільки всілякі життєві ситуації, але і способи їх вирішення. Саме це і стає головним ключем, який відкриває душу дитини і допомагає впоратися з труднощами .

Про любов до рідної Батьківщини ми читаємо в казці В.О. Сухомлинського «Кріт і Деркач». Після читання казки задаю дітям запитання:—Де живе Деркач улітку?—Деркач живе на Півночі, там він виводить своїх діток, а взимку відлітає в Африку.—Що думав Деркач, повертаючись з Африки на Північ?—Він думав про гніздечко під кущем лози на зеленому лузі, про милу йому Батьківщину.— Кого зустрів Деркач на своєму шляху?— Що сказав Кріт Деркачу?

Чого він не поселиться на тій теплій землі і не живе там завжди? Чо­го щороку мандрувати тисячі кіло­метрів, що примушує поневірятися? Що кличе на далеку Північ?— Батьківщина, — відповів Деркач. Який висновок можна зробити з про­читаної казки?Кожному хочеться повернутися на свою Батьківщину. І де б ми не були поза межами Батьківщини, ми завжди своїми думками, почуттями прагнемо до рідної домівки, до рідної землі, а ще краще висновок з цієї казки можнаРідний край,Батьківщина наша.Різні землі є навкруг,Але ти — найкраща. Про тугу за рідним краєм, мрію повернутися до нього розповідає казка В.О. Сухомлинського «Верба — мов дівчина золотокоса». Після прочитаної казки діти висловлюють свої міркування.

Про любов до рідної матepi розпо­відає казка В.О. Сухомлинського «Сьо­ма дочка».

(Виразне читання казки учнями).Про збереження навколишнього середовища і постійну турботу про нього розповідають багато казок і оповідань В.О. Сухомлинського.До одних з цих казок відноситься казка «Соловей і Жук»

Золоте правило поведінки


Є такий вираз «словом і ділом не гріши». Це означає, що не можна вживати поганих слів. Не можна принижувати інших, злословити, обговорювати і засуджувати за якісь вчинки, не з’ясувавши причин. Не можна бездумно «кидатися словами», придумувати різні клички людям. «Не грішити» у даному вислові означає турботу про оточення, вміння гарно розмовляти, вживати слова ввічливості, бути щедрим і щирим, вчасно прийти на допомогу людям, ніколи не злословити і говорити правду, не зраджувати друзів...

Як бути?

Отже, до тебе хтось звернувся не так, як вимагають загальнолюдські правила, сказав погане слівце, можливо, і принизив, назвав не по імені, а просто прізвиськом, якого ти терпіти не можеш. Що ти зробиш? Як відповіси нападникові?

Якщо ти назвеш і його поганим словом, тоді він тебе — ще гіршим, зав’яжеться сварка і, може навіть, бійка. Тобі цього треба? Звичайно, тобі образливо, боляче. Таке спілкування для будь-кого образливе, тому треба уникати таких розмов. Скажи просто, що на такі слова ти не будеш відповідати, припини розмову з такими людьми, а не уподібнюйся до них і, тим більше, не лізь у бійку. Поясни такому хлопчику чи дівчинці, що ти не хочеш розмовляти з тими, хто тебе ображає, спілкуватися з ними не бажаєш, а тим більше — дружити. Припини першим таку розмову і відійди, будь мудрішим. Хтось же повинен покласти край таким розмовам. Ти будь першим, хто перестане вживати брутальні слова, заподіювати іншим зло.

Якщо комусь потрібна твоя думка, бесіда, розмова, то нехай розмовляє так, як цього вимагають правила. Запам’ятай назавжди, якщо комусь ти потрібний, він прийде до тебе і звернеться так, як вимагають правила. І от тут добре подумай, чи ти з усіма гарно і лагідно розмовляєш, чи не називаєш своїх друзів та однокласників прізвиськами, на які вони ображаються? Адже тобі неприємно, коли до тебе погано звертаються, правда? Ось тут і починає діяти Золоте правило поведінки: «Ніколи не роби іншим того, чого не хочеш, щоб тобі робили». Ти ж не хочеш, щоб тебе прозивали? Ти не хочеш, щоб тебе ображали, принижували, били, насміхалися? Звичайно, не хочеш, тоді і сам будь чесним, мудрим і ввічливим, адже ти живеш серед людей і тобі небайдуже, як до тебе ставляться, що про тебе говорять інші люди. Все залежить тільки від тебе, від твоєї вихованості, розсудливості, мудрості і честі. Тепер, гадаю, зрозуміло, чому це правило називають золотим. Не все золото, що блищить. Є таке золото, що цінніше, ніж дорогоцінний метал — це людські стосунки, людська дружба, любов, повага, визнання, вдячність...

Корисно дотримуватись наступних правил у спілкуванні;

Допомагайте, коли вас просять, але пам’ятайте допомога – не самопожертва, не можете – не беріться.

  • Вчіться бути мудрим і розумним, адже дурні тільки в казці щасливі.
  • Посієш вчинок — виросте звичка.
  • З ким поведешся, того й наберешся. Водіться з хорошими людьми, але й самі докладайте зусиль, щоб стати кращими, адже під лежачий камінь вода не тече.
Кiлькiсть переглядiв: 788

Коментарi